Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Tommy har hatt en vanskelig oppvekst, med en ressurssvak mor og en alkoholisert og voldelig far. Den ene storebroren hans døde for et år siden av en overdose, den andre er narkoman. Tommy blir stadig sendt til rektors kontor for å ha laget bråk i klassen, og han bryr seg lite om det - litt kjeft fra eller til gjør ingenting. Men nå har de fått en ny rektor, helt annerledes enn den gamle. Han møter Tommy med vennlig interesse, og hører på hva han har på hjertet. Den nye rektoren, Ivar Riise, har ideer om å reformere skolen han har fått ansvaret for - men vil han få lærerne med seg når planene skal gjennomføres?
Omtale fra forlaget
I skjønn- eller dokumentarlitterær form følger vi rektor Ivar Riise og elevene Tommy og Irene som alle, hver på sin måte, gjør opprør mot tradisjonelle holdninger i dagens ungdomsskole. Ved å følge utviklingen hos disse hovedpersonene og en del bipersoner søker forfatteren å stille spørsmål ved etablerte "sannheter" knyttet til skoleledelse, tradisjonelle undervisningsformer, elevmedvirkning i evaluering og planlegging, karakterbruken, spesialundervisning, morsmålsundervisning, egen norskplan for innvandrerelever, skole/hjem-samarbeid, skoleeiers ansvar for skoleutvikling og fagorganisasjonenes rolle for det samme. De alternative skolene stilles opp som kontrast til "normalskolen", og forfatteren stiller spørsmål ved om ikke lærerne ved disse skolene både holdningsmessig og hva praksis angår kan ha noe å tilføre kollegene i den vanlige ungdomsskolen. Kjell Horn (f. 1937) har lærerutdanning fra 1962 med pedagogikk og historie fra Universitetet i tillegg. Fram til han gikk av med pensjon arbeidet han i flere kommuner som lærer, undervisningsinspektør, rådgiver og rektor, noe på barnetrinnet, men mest på ungdomstrinnet. Men han har også yrkespraksis som konsulent i det gamle Grunnskolerådet, som forlagsredaktør og som spesialkonsulent. Kursvirksomheten har i perioder vært omfattende. På 1960-tallet initierte og ledet han forsøk med klasse- og elevrådsarbeid og skrev veiledningshefter for Grunnskolerådet om dette. Han tok på samme tid del i forsøk med samarbeidsutvalg. I 1986 vant han Cappelens førstepris for den dokumentarlitterære boka "Du er en drittsekk, lærer!", i 1988 ga han ut boka "Eleven som samarbeidspartner" og i 1995 skrev han boka "Læreren som leder". Den røde tråden i hele hans forfatterskap (og pedagogiske praksis) har vært en grunnleggende tro på barns og ungdoms egen evne og vilje til positiv utvikling, og at skolens og pedagogenes utfordring ligger i å legge forholdene best mulig til rette for dette.
Forlag Kolofon
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788230002643
EAN 9788230002643
Språk Bokmål
Sider 135
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket