Tommie Wilhelmsen 1-14

av (forfatter), Åsmund Glende Jakobsen (forfatter), Njål Danielsen (forfatter), Knut Bry (illustratør), Nils Petter Dale (illustratør), Bent René Synnevåg (illustratør), Emilie Ashley (illustratør), Todd Saunders (illustratør), Tommie Wilhelmsen (illustratør), Gunn Tove Jensen (illustratør) og Nils Vik (illustratør).

Mono forl. 2007 Innbundet

Boka inneholder 14 byggverk av arkitekt Tommie Wilhelmsen.

Den unge Stavanger-arkitekten Tommie Wilhelmsen (født 1973) har i de siste årene bemerket seg blant annet gjennom det internasjonalt prisbelønte utsiktspunktet i Aurland, og en rekke kritikkerroste eneboliger og hytter.

.A triumph of simplicity in steel and timber. var wallpapers headline i mars 2006. Også i Norge har prosjektene fått mye omtale, som i Bobedres januar nummer 2006: . Nå har Tommie Wilhelmsen gjort det igjen. Han har tegnet et hus ingen kan forholde seg likegyldig til.

Boka med arkitekt Tommie Wilhelmsen 14 første byggverk fikk god kritikk da den kom ut I 2008. Stavanger Aftetenblad skrev følgende I sin anmeldelse.:"«Tommie Wilhelmsen 1-14» gir leseren mye å tenke på, mye å være uenig i - og nettopp derfor er dette en god bok. En norsk arkitekturbok som har kraft til å provosere og leve videre etter at siste side er lest, det er slettes ikke hverdagskost i det norske bokmarkedet..

Boken er morsom lesning for alle arkitektur intresserte. I et lett og underholdende språk som henvender seg til et bredt publikum blir leserne gjort kjent med Wilhelmsens arbeider sett fra arkitektens eget ståsted. Han forteller blant annet om inspirasjonskilder, forholdet mellom form og funksjon, materialbruk, møte med byggebyråkratiet,og hvert byggs synlige og usynlige hemmeligheter. Ikke minst fortelles det om prosessen med å utvikle hvert enkelt prosjekt.

Det er lagt stor vekt på bokas visuelle kvaliteter. De vakre Bildene i boka er tatt av internasjonalt anerkjentefotografer som Knut Bry, Nils Vik og Nils Petter Dale. Arkitekten har også tatt egene bilder fra prosessen med husene. Boken inneholder også essay av Åsmund Glende Jakobsen og Njål Danielsen. Design og grafikk er gjort av Kjell Ramsdal. Boken er trykket av Bryne Offseth.

Forlag Mono forl.

Utgivelsesår 2007