Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken tar opp hva det vil si å være tolerant, og i hvilke situasjoner vi utfordres til å være tolerante. Den analyserer hvilket bidrag lærebøker i grunnskolen kan gi toleranselæringen, og fokuserer på toleranseutfordringen i møte med etiske og kulturelle spenninger og med islamsk tro og praksis. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Toleranse er et av tidens honnørord. Vi møter det over alt og ofte i en sammenheng hvor noen anklages for intoleranse. Men hva innebærer det å være tolerant? Når utfordres vi til å være tolerante? Hva er grunntrekkene i en toleransesituasjon? Slike spørsmål tas opp i denne boka. Dersom det er en flytende forståelse av toleranse, blir det vanskelig å se for seg hvordan toleranselæringen kan finne sted. I dagens flerreligiøse og -kulturelle samfunn tillegges skolen en viktig rolle i toleranselæringen. Denne boka analyserer hvilket bidrag lærebøker i grunnskolen kan gi. Fokus er på toleranseutfordringen i møte med etiske og kulturelle spenninger og med islamsk tro og praksis. Blir spenninger og motsetninger omtalt? Hvordan håndteres disse? Hvilke mulige holdninger og handlinger blir da presentert for elevene?
Forlag Abstrakt
Utgivelsesår 2010
Format Heftet
ISBN13 9788279352891
EAN 9788279352891
Språk Bokmål
Sider 220
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket