Tokyo for matelskere

av (forfatter), Jonas Cramby (illustratør) og Marie Lexow (oversetter).

Memo 2020 Heftet

Å skrive en restaurantguide til Tokyo føles nesten som en umulighet. Tokyo er nemlig ikke bare verdens beste matby, men også den største. Det fins over 150 000 spisesteder i byen, noe som får selv New Yorks 10 0000 spisesteder til å føles som bykjernen i en søvnig, liten småby. Tokyo har de beste råvarene, de dyktigste kokkene og flest Michelin-stjerner i verden.

Denne boken handler imidlertid ikke om Michelin-stjerner. Japans lange kultur med zen-buddhisme har gitt opp hav til det som kalles for «shokunin». En shokunin, «håndverker», vier seg helhjertet og omsorgsfullt til å ta sitt fag til ytterste perfeksjon. For disse håndverkerne er det daglige arbeidet en slags mindfulness in action. Dette gjelder ikke bare hyllede sushi- og kaisekikokker, men også personen som heller opp kaffen din, blander drinken din, griller ditt yakinikuspyd eller slår inn din nyinnkjøpte kokkekniv.

Tokyo, vertsby for Sommer-OL og Paralympics i 2020, er ganske enkelt en by der ekstrem omsorg og detaljfølelse ikke bare er forbehold fine dining, men fins overalt. Byen er proppfull av enkle, morsomme, billige og sist, men ikke minst, fantastisk gode spisesteder, og denne boken er en ytterst subjektiv guide til disse.

Det er en guide til trange smug, røykfylte yakinikusteder, dampende ramenkafeer, unike cocktailbarer og rotete punkizakayaer med fantastiske småretter og uklanderlig rene toaletter. Den hjelper deg også til å finne de beste kjøkkenutstyrs- og matbutikker, dekode menyene og forstå etikettereglene.

Forlag Memo

Utgivelsesår 2020