To komedier

George Dandin, Scapins skurkestreker

av (forfatter) og Kjell Helgheim (oversetter).

Solum Bokvennen 2021 Innbundet

«George Dandin» og «Scapins skurkestreker» ble skrevet og oppført mot slutten av Molières karriere, begge på prosa i tre akter, begge presentert som «komedie» - et tøyelig begrep. De er samtidig svært forskjellige og viser noe av spennvidden i Molières komediediktning.

«George Dandin» er en seriøs komedie på grensen mellom det komiske og det tragiske. Den latterliggjør det gamle adelskapet og en parveny som George Dandin, som har giftet seg over sin stand. Dandin er fra første replikk en ulykkelig ektemann som også vekker vår medfølelse.

«Scapins skurkestreker» har vært beskrevet som en «farseaktig intrigekomedie», men dette stykket er utvilsomt en farse med tallrike quiproquo, klart inspirert av commedia dell'arte og den italienske Scappino. Scapins skøyerstreker er en av de mest kjente og hyppigst spilte av Molières farser.

Molière (Jean-Baptiste Poquelin, 1622-73) anses som en av verdens største komedieforfattere. Han satt opp sitt første stykke i en alder av 21 og hans komedier har frem til vår tid vært spilt regelmessig over hele verden.

Forlag Solum Bokvennen

Utgivelsesår 2021