To hus på 34 år

Norges musikkhøgskoles nye bygg 1973-2007

Norwegian Academy of Music 2023 Heftet

Denne boka dokumenterer det store arbeidet som ble lagt ned for at Norges musikkhøgskole (NMH) skulle få et eget og egnet bygg. Byggesaken hadde høy prioritet fra åpningen av institusjonen i 1973, men det skulle ta lang tid før huset på Majorstua sto klart. Målet var hele tiden at det nye bygget skulle gi de beste materielle forutsetninger for å øke høgskolens kunstneriske og pedagogiske standard. I 1989 flyttet endelig NMH til et nytt bygg spesielt tilrettelagt for høgskolens allsidige virksomhet, og i 2007 innviet man et tilbygg.
Harald Jørgensen ble ansatt som pedagog ved NMH fra starten i 1973. Han deltok i arbeidet med å reise denne unike institusjonen, innholdsmessig og materielt, blant annet gjennom tre perioder som rektor. Når han nå har skrevet en bok om disse to byggeprosessene, er det for å feire og minnes hvordan samhold og humør kunne berge institusjonen gjennom disse prosessene - ikke minst hvordan man holdt ut de mange dalene i den berg-og-dal-banen prosessene viste seg å bli.

Forlag Norwegian Academy of Music

Utgivelsesår 2023