Tjensvoll og jeg

erindringer fra en helsprø oppvekst

av (forfatter) og Frank Robert Jacobsen (foto).

Dreyer bok 2017 Innbundet

Rune Bjerga er en kjent komiker fra Stavanger. Oppveksten til komikeren Rune Bjerga, og mange andre på åtti- og nittitallet i bydelen Tjensvoll i Stavanger var langt ifra A4. Heller muligens et sted mellom A3 og A2. Rune Bjerga beskriver i denne boken hvordan han vokste opp i et miljø som var sterkt preget av den tyranniserende Tjensvollgjengen. Han var ikke selv en del av den gjengen, men det var mange som fikk oppleve det rå faenskapet deres på kroppen, inkludert ham selv.
«Tjensvoll og jeg» er hans egne erindringer om en helsprø oppvekst. Her er mye morsomt fra tiden med ungdomsbandet Sudden Death, havarerte kjæresteprosjekter, klining uten tunge, absurde hytteturer og familiepupper. Men han har også våget å beskrive de vonde tingene. Om moren som dør, livet uten en far til stede, et beinhardt ungdomsmiljø med terrorisering og det som verre var. Det heter at «klovnen har mange ansikter». «Tjensvoll og jeg» kan være treffende for det utrykket.
Som Rune Bjerga selv sier: Jeg er dønn ærlig, men drysser gjerne over en anelse piffi-krydder der jeg mener det er behov for det.

Forlag Dreyer bok

Utgivelsesår 2017