Tilfeldighetenes veiviser

Fagspesialisten 2011 Innbundet

Forfatteren som også blir kalt "Dronningen av psykodrama" forteller her om sitt liv. Vi får høre om oppveksten på Mysen, om turen til New York som den første Miss Norway, og om tiden på sekretærskole i London. Hun skriver også om da hun jobbet som skuespiller på Folketeateret, jobbet som journalist i Dagbladet og om utdannelsen til å bli klinisk psykolog. I bokas andre del presenterer hun sine tanker om Morenos filosofi og psykodrama som metode i lys av linjene i idé- og religionshistorie. Har litteraturliste.

"Dronningen av psykodrama" er hun kalt. For Norge og for Skandinavia var Eva Røine en foregangskvinne i å innføre psykodrama som alternativ behandlingsmåte i psykiatrien, og hun har bidratt til å dele sin kompetanse og erfaring gjennom det som i dag heter Moreno Instituttet. I denne boken forteller Eva Røine om sitt innholdsrike og svært spennende liv. Fra hun som femtenåring kjørte dyrlegen på Mysen på "legebesøk" i hans egen DKW, til hun sto sammen med Arne Hestenes i New York og representerte Norge som historiens første Miss Norway. Fra hun gikk på sekretærskole i London, til hun ble skuespiller på Folketeateret. Fra hun var journalist i Dagbladet, til hun ble klinisk psykolog. I møte med psykodrama forteller Eva at hun kom "hjem". Hun opplevde hvilken kraft som lå i menneskets egen evne til å finne vei ut av vanskeligheter, en kraft som Jacob L. Moreno så genialt hadde satt i scene, og som Eva selv ble en entusiastisk formidler av. Hun har kalt sin bok "Tilfeldighetenes veiviser". Tilfeldighetene synes å råde i mange avgjørende situasjoner. Men etter hvert som livet hennes rulles opp, opplever vi som lesere at alle de dristige valgene og tilfeldige møtene nettopp var det som førte henne til det store målet. Hun fant psykodrama som ble kjernen i hennes liv. Eva snakker med respekt om "de såkalte tilfeldigheter". I bokens annen del reflekterer Eva over forholdet mellom utvikling av erkjennelse og praktisk handling. Hun presenterer utfordrende tanker om Morenos filosofi og psykodrama som metode, i lys av de lange linjene i idé og religionshistorie. Eva Røine har lært å kjenne menneskets uutgrunnelighet fra innsiden og utside. Her gir hun seg tid til en utfordrende refleksjon over hva det kan ha handlet om.

Forlag Fagspesialisten

Omtalt person Eva Røine