Tilbakeføring av barn etter omsorgsovertakelse

Gyldendal akademisk 2003 Innbundet

Boka tar opp spørsmålet om et barn skal flyttes tilbake til sine biologiske foreldre etter å ha bodd en tid hos fosterforeldre som følge av omsorgsovertakelse. Skal omsorgsvedtaket oppheves og omsorgen tilbakeføres til de biologiske foreldrene? Siktemålet med utgivelsen er å bidra til klargjøring og bedring av beslutningsgrunnlaget i tilbakeføringssaker og tvangssaker i barnevernet mer generelt. Har litteraturliste, doms-, lov- og stikkordregister.

Tema for denne boken er om et barn skal flyttes tilbake til sine biologiske foreldre etter å ha bodd en tid hos fosterforeldre som følge av omsorgsovertakelse. Juridisk sett er spørsmålet om omsorgsvedtaket skal oppheves og omsorgen tilbakeføres til de biologiske foreldrene. Siktemålet med utgivelsen er å bidra til klargjøring og bedring av beslutningsgrunnlaget i tilbakeføringssaker og tvangssaker i barnevernet mer generelt. Boken er også et bidrag til utviklingen av den barnerettslige teori, særlig gjennom belysningen av barnets beste, det biologiske prinsipp og retten til omsorg.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2003