Til stede

utvalgte dikt

av (forfatter) og Ingri Egeberg (illustratør).

Kolofon 2017 Innbundet

Sidsel Mørck (født 1937) har gjennom 50 år markert seg som en populær og allsidig forfatter med et sterkt samfunnsengasjement. Forfatterskapet er omfattende og rommer både diktsamlinger, novellesamlinger, romaner, barnebøker og sakprosa. Litterært kommer hennes talent til full utfoldelse i de korte sjangrene, dikt og novelle. I tillegg er hun en meget aktiv artikkelskribent og foredrags.holder. Sidsel Mørck har vært statsstipendiat og har fått flere priser for sitt miljøengasjement, Fritt Ords honnørpris 1990 og Ossietzkyprisen 2013.

Trenger vi dikt? Ja! Selvfølgelig. Ser vi tilbake på de eldste kulturer og spør hva de etterlater seg, er svaret dikt. Og diktet er et bevis på at vi lever. Poesien får oss til å se. Det er i diktet vi kan finne en essens, men også det gåtefulle, det unevnelige, det evige, det lille og det store.
Sidsel Mørcks dikt treffer en nerve ved sin musikalitet, og hun utfordrer og konfronterer oss. Det er forfriskende og nødvendig. Denne boken inviterer til et møte med en unik dikter som viser oss vår historie, i blant fra et politisk ståsted, i blant med barnets perspektiv. Men også fra et eksistensielt ståsted med varme og skarpt blikk. Diktene har ofte en befriende lekenhet, men under ligger et dypt alvor.
I 2017 fyller Sidsel Mørck 80 år. Det er 50 år siden hun debuterte. Og det er blitt over 40 utgivelse av dikt, noveller, romaner og barnebøker.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2017