Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka presenterer verdigrunnlaget for arbeid med barn med hovedvekt på FNs konvensjon om barns rettigheter. Forfatteren forklarer begrepene etikk og yrkesetikk, og redegjør for de etiske tenkemåtene innen den pliktetiske og den verdietiske tradisjonen. Dessuten gjennomgås etiske problemer i det praktiske arbeidet med barn. For alle som arbeider med barn. Med litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Verdispørsmål og etiske refleksjoner er satt på dagsordenen innen alle deler av barnevernet. Alle som arbeider med barn og unge, eller som er under en slik utdanning, må daglig forholde seg til etiske utfordringer.
Denne nye utgaven av Til beste for barnet? er både utvidet og kraftig omarbeidet. Bokas første del tar utgangspunkt i de ulike etiske tradisjonene vi har når det gjelder offentlig innsats for barn og unge. Det gis en innføring i etiske teorier og yrkesetiske tradisjoner, og disse drøftes i forhold til barnerelatert helse- og sosialarbeid.
Andre del omhandler blant annet barnesyn og menneskesyn, barns rettigheter og andre sentrale spørsmål som angår verdisynet i helse- og sosialtjenester rettet mot barn og unge.
En bred eksempelsamling viser hverdagsaktualiteten i de problemstillingene som tas opp, og til slutt introduseres en etisk refleksjonsmodell som kan brukes i yrkesutøvelsen. Etter hvert kapittel er det laget noen oppgaver som leserne kan bruke til videre bearbeiding av stoffet.
Forlag Kommuneforl.
Utgivelsesår 2001
Format Heftet
ISBN13 9788244608060
EAN 9788244608060
Språk Bokmål
Sider 117
Utgave 2
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket