Omtale fra forlaget
Hva er et godt liv for barn og unge? Kan skolen gi alle barn et slikt liv? Er skolen til alle barns beste? Kan den være det? Slik spørsmål stiller Espen Schaanning i denne boken. Han tar et oppgjør med de grunnleggende premissene for den rådende forståelsen av skolen og barnehagen hos politikere, skolebyråkrater og forskere, der «mer læring», «tilpasset opplæring» og «tidlig innsats» er de store løsenordene. Schaanning gjennomgår en omfattende litteratur og påpeker at man i dag i altfor liten grad reflekterer over og problematiserer hva slags liv barnehagen og skolen skal gi barna våre, og om det kunne være andre måter å tilbringe barne- og ungdomstiden på enn å arbeide med voksenpålagte skolefag. I særdeleshet tar han for seg hva slags tenkning som ligger til grunn for det sterke fokuset på matematikk i barnehage og skole.
Espen Schaanning (f. 1955) er professor i idéhistorie ved IFIKK, Universitetet i Oslo. Han har særlig beskjeftiget seg med institusjonalisering av barn og voksne, og har utgitt en rekke bøker, blant annet Modernitetens oppløsning (1992/2000), Kommunikative maktstrategier (1993), Den onde vilje (1994/2002), Vitenskap som skapt viten (1997), Fortiden i våre hender (2000), Kampen om den forbryterske sjel (2002/2013), Makt og viten (2007), Menneskelaboratoriet. Botsfengslets historie (2007), Den tilsiktede smerten (2009), Lykkens politikk (2013) og Barneridderne. Baden-Powell og den norske speiderbevegelsen (2015).
Forlag Kolofon
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9788230017791
EAN 9788230017791
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 302
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket