Tigergjengen bok 1-5

lettlest-serie for ungdom og voksne

av (forfatter) og Nina Skauge (illustratør).

Skauge forl. 2015 Heftet

Tigergjengen 1-5 består av fem hefter, hver på 32 sider. De er de fem første i en serie . Serien handler en vennegjeng der de fleste bor i et bofellesskap og trenger litt hjelp i hverdagen for å klare seg. Ellers er de som unge voksne flest; opptatt av kjærlighet, vennskap, filmer, musikk, sosiale medier og samfunnet rundt seg. Bøkene passer ypperlig på ungdomstrinnet og i videregående skole.

BOK 1: Dette er Tigergjengen
korte historier alle de fem vennene i gjengen, historier som alle handler om mot. En går seg bort, en blir ertet på skolen, en forsvinner på en flyplass og en møter en innpåsliten type. Men hovedpersonene handler så godt de kan og viser både mot og beslutsomhet når det gjelder.

BOK 2: Tommy flytter
Det er ikke bare lett å flytte hjemmefra, det har mange unge erfart. Bedre blir det ikke når man ikke liker forandringer i det hele tatt. Tommy vil helst bli boende hos mor og far, for han liker best at ting er sånn som de alltid har vært. Men forberedelsene til flytting fortsetter likevel, og Tommy prøver så godt han kan å beholde humøret i alt rotet.

BOK 3: Olle vil bestemme selv
Alle sier at Olle er en voksen og selvstendig ung mann. Men er han egentlig det? Han føler det i alle fall ikke sånn selv. Alle vil bestemme, synes han. Før var det bare mor, nå er det personalet også. Særlig hvor mye godteri og brus han skal ha. Det finner han seg ikke i, og legger en hemmelig plan.

BOK 4: Jeg vil ha en kjæreste
Tommy vil gjerne ha en kjæreste, men er litt usikker på hvordan han skal gå frem. May er også opptatt av kjærlighet, og har heller ikke funnet seg en kjæreste. Begge har sett mye kjærlighet på TV og på film. Men er kjærlighet sånn i virkeligheten? Dette prøverde å finne ut av.

BOK 5: Den hemmelige esken
Flyktninger - det er et ord de har hørt mange ganger i nyhetene. Men hva er egentlig en flyktning? Det får de vite mer om gjennom Kim sin mor. Hun har en hemmelig eske på loftet som nesten ingen har sett.

Forlag Skauge forl.

Utgivelsesår 2015