Tidens fjell

av (illustratør), G. Rosinski (opprinnelig forfatter), Mathieu Mariolle (forfatter), J. Van Hamme (opprinnelig forfatter), Frédéric Vignaux (illustratør), Xavier Dorison (forfatter), Yann (forfatter) og Olivia Tångring (oversetter).

Egmont 2023 Innbundet

«Tidens fjell» av Mariolle, Dorison og Vignaux
Kriss av Valnor oppgir kampen om dronningtronen og overlater til Jolan å forsvare vikingene og Nordlandet mot hæren til den kristne keiseren Magnus. Nå setter hun alt inn på å gjenforenes med sin sønn Aniel, og Tidens fjell kan være veien dit. Men det er en svært krevende vei, der mange vanskelig valg må tas.

«Rettferdighetens herre» av Mariolle, Dorison og Vignaux
Prøvelsene som Kriss og hennes følgesvenner utsettes for på veien opp til toppen av Tidens fjell, er hardere og mer grusomme enn noen kunne ha sett for seg, og på hvert nivå må et liv ofres. I arenaen til Joril, «rettferdigheten» selv, utkjemper Jolan en duell mot Magnus, der det til syvende og sist gjelder å finne ut hvem som egentlig er fienden.

«Aniel» av Yann og Rosinski
Thorgal og følget hans er på vei hjem fra Bag Dadh med Aniel, som virker stadig sykere. De må ha hjelp av en gammel bekjent av Thorgal, en spesialist på mystiske sykdommer - Armenos i Zhars rike. Bare å få tak i remediene krever sitt, og det er heller ingen mirakelkur; skal Aniel bli kvitt det som har besatt ham, må det tas skjebnesvangre valg.

Om serien: Vikinger i Nordlandet berger et spedbarn fra en flåte på havet. De gir ham navnet Thorgal Ægirsson, etter tordenguden Tor og havguden Ægir, og han vokser opp hos dem. Som «barn av stjernene» synes imidlertid Thorgals skjebne å være lagt langt utenfor vikingenes landsby. Han blir kastet ut i de mest selsomme eventyr - i Ishavet, langs fjerne strender, på tidsreiser og over i det hinsidige.Hans livstråder spinnes sammen i skjebnegudinnenes vev, og selv de mest absurde hendelsene som Thorgal og hans følgesvenner utsettes for, har kanskje en mening.

De ti bindene omfatter hovedserien om Thorgal, historier av tegneseriekunstnerne Jean Van Hamme (forfatter) og Grzegorz Rosinski (tegner). I hvert bind er det også artikler og presentasjoner som gir innblikk i Thorgals verden.

Forlag Egmont

Utgivelsesår 2023

Serie Sagaen om Thorgal (18)

Genre Fantasy

Omtalt tid Vikingtiden