Tid til trøst

om de vanskelige møtene

Fagbokforlaget 2005 Heftet

Boka handler om å tørre å møte det som føles umulig, og å tørre å bli værende i det uten å tvile. Den forsøker å gi mot og oppmuntring til alle som i arbeid eller privat prøver å gjøre noe for et medmenneske som har det vanskelig.

Mennesker i vanskelige situasjoner spør ofte ikke etter svar - de spør etter nærvær. Men den som prøver å hjelpe, opplever mange ganger avmakt. Hvordan trøster du når det ikke finnes noen trøst å gi? Hva kan du gjøre når det ikke er mer å gjøre? Og bør du komme altfor nær en som er rammet av livets dypeste mørke? Iblant handler det om ikke å gjøre noen ting, men stole på at det er nok bare å være der. Ved å være til stede kan du redusere ensomheten og trøste et annet menneske. Denne boken gir mot og oppmuntring til alle som i arbeid eller privat prøver å gjøre noe for et medmenneske som har det vanskelig. Tilliten, trøsten, troen og håpet kan faktisk vise seg når vi minst venter det, og våre egne mangler er ikke alltid de fiendene vi tror de er. Bare når vi tør å være midt i det håpløse, kan håpet fødes. Lars Björklund arbeidet i mange år som sykehusprest på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Nå er han prest og sjelesørger i Sigtunastiftelsen og en populær foredragsholder.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005