Tid og historie

festskrift til Gro Bjørnerud Mo

av (dedikert til), Kjerstin Aukrust (redaktør) og Geir Uvsløkk (redaktør).

Novus 2023 Innbundet

«Ordet 'festskrift' må ha vært laget med Gro Bjørnerud Mo i tankene,» skriver Svein Stølen og Åse Gornitzka i forordet til denne boken, som er en hyllest til Gro i anledning hennes 60-årsdag. Både som student, stipendiat, lærer, førsteamanuensis og professor i fransk litteratur har kjernen i hennes akademiske virke vært tid og historie, både i arbeidet med renessanselitteratur og i analysene av Marcel Proust og franskspråklige samtidsromaner. Gjennom å følge sporet «tid og historie» som en rød tråd fra middelalderen til i dag undersøker bidragsyterne i denne boken hvordan forskjellige tekster og kunstuttrykk fremstiller, påvirker og utfordrer samtiden, i stadig dialog med fortiden. Slik også Gro i boken Et nesten historisk preg viser hvordan forfatterne hun studerer der anvender «fortidens steder, personer og hendelser [...] for å forstå og fortolke, men også for å skape helt nye forbindelseslinjer mellom det nåtidige og det fortidige». For å speile Gros allsidighet består festskriftet av studier innen litteratur, filologi, kunsthistorie, kulturhistorie, religionshistorie, arkitekturhistorie og filosofi. Noe for enhver smak, altså. Og for enhver tid.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2023