Tid for terapi

psykoterapi i praksis

Medz forl. 2005 Innbundet

Boken formidler en psykoterapeutisk prosess, og er en innføring i psykologisk og psykiatrisk tenkemåte. Den henvender seg til mennesker som plages av angst og depresjoner, og som ikke nødvendigvis tror at medikamenter er nøkkelen til et friere og tryggere liv. Også pårørende til dem som plages av sitt eget sinn vil kunne ha nytte av boken. Sentralt står beretningen om Daniel, hans angst og veien ut av vanskelighetene.

Dette er en annerledes bok om psykiatri slik faget er oppfattet av en norsk psykiater med mer enn 40 års erfaring i klinisk virksomhet som lege. Annerledes fordi den ikke først og fremst er opptatt av diagnoser, men medmenneskelige konflikter. Annerledes fordi den henvender seg til medmennesker, ikke til såkalte pasienter eller såkalte fagfolk. Annerledes også fordi den er lettlest og forståelig også uten psykiatriske forkunnskaper og befridd for vanskelige faguttrykk. Optimistisk fordi de fleste symptomer oppstår i medmenneskelige relasjoner, hvilket betyr at de også kan løses gjennom medmenneskelig påvirkning. Optimistisk også fordi forfatterens egne erfaringer som terapeut tilsier det. Gjennomgangsteamet i boken er det som foregår i terapitimene mellom den angstfylte unge mannen Daniel og hans psykiater. Boken omhandler også mange andre emner slik som alkoholisme, stoffmisbruk, schizofreni, affektive sykdommer, psykopati, angstnevroser, depresjoner, medikamentmisbruk, familieterapi ekteparterapi og annet. Drømmetolkning er en viktig del av Daniels terapi. Drømmer er en rik og verdifull kilde til økt forståelse av eget sjeleliv. Ofte kan de rent av gi nøkkelen til innsikt og utvikling - bort fra nevrosen, mot trygghet, ro og harmoni. Mentale problemer oppstår i relasjon også til samfunnsproblemer.Derfor behandles samfunnsforhold som skolevesen, materialisme, familieoppløsning og avkristning som delårsaker til psykisk utrygghet og mistrivsel hos barn, ungdom, voksne og eldre. Forfatteren tilhører ingen bestemt "skole", men er overbevist om at de fleste retninger innen psykiatrien har noe verdifullt å tilby. Tilnærmingen er utpreget eklektisk og empirisk, trass i at forfatteren er utdannet psykoanalytiker og godkjent veileder i psykoterapi. Erfaringene i et langt liv som lege har lært ham å være optimist med hensyn til menneskenes muligheter. Fortelleren er født og oppvokst i Oslo. Artium på Hegdehaugen. Studerte medisin i Oslo. Cand. med i 1963. Spesialistutdannelse i psykiatri ved Psykiatriska Kliniken i Linköping, Sverige. Overlege i Oslo ved Statens Forvernsenter i tiden 1970 til 1978. Etter dette i klinisk spesialistpraksis i Bærum og de siste 20 årene på Nesodden. Tidligere gitt ut tre bøker: "Stoffmisbruk, Psykiatri og Samfunn", artikler og foredrag, (Aschehoug.) "Nattider - Dagboksblad", en samling prosalyriske småstykker, (Aschehoug) samt "Fra en ung manns dagbok", en roman for ungdom, (Aschehoug). Romanen vant 1. pris i forlagets konkurranse om beste bok i serien "Ung i dag". 1

Forlag Medz forl.

Utgivelsesår 2005