Tid for forandring

arbeidsgiverpolitikk i kommunesektoren

av (redaktør), Nils Finstad (redaktør), Tone Opdahl Mo (redaktør) og Kommunenes sentralforbund (utgiver).

Kommuneforl. 2000 Heftet

Kommunenes Sentralforbund har gjennom forskningsordningen finansiert flere prosjekter med tanke på å utvikle en fleksibel arbeidsgiverpolitikk for kommunesektoren. Satsingen har vært konsentrert om fire områder: Arbeidsgiverledelse, medbestemmelse/medvirkning, kompetanse og lønn/belønning. I boka presenteres en rekke sentrale problemstillinger og erfaringer gjort gjennom disse prosjektene, særlig ansvarliggjøring/myndiggjøring, forholdet til profesjonene, ledelse og endringsprosesser. Boka henvender seg først og fremst til arbeidsgivere og ledere, men også til de ansatte generelt og til dem som er under utdanning med sikte mot en jobb i kommunesektoren. Med oversikt over alle forskningsprosjektene samt publikasjoner som er kommet ut av disse prosjektene. Har litteraturliste.

TID FOR FORANDRING
Arbeidsgiverpolitikk i kommunesektoren
Kommunale tjenester er mer enn noensinne i endring. Det stilles krav fra innbyggere, fra sentrale myndigheter, fra de ansatte og profesjonene. Det er ikke lenger samsvar mellom de tjenestene som etterspørres og tilgang på personale til å utføre dem. Hva kan kommunene gjøre for å møte en slik virkelighet? Brukes rett person på rett plass? Hva skal til for å bemanne tjenestene, unngå gjennomtrekk og rekruttere og utvikle nok kompetanse? Det er ingen enkle svar på dette, men resultater fra utviklings- og dokumentasjonsarbeidet ute i kommunene viser at det både er rom for og behov for en mer aktiv og offensiv arbeidsgiverpolitikk:
Kommunenes Sentralforbund har gjennom forskningsordningen finansiert gjennomføring av flere prosjekter med tanke på å utvikle en fleksibel arbeidsgiverpolitikk for kommunesektoren. Satsingen har vært konsentrert om fire områder: arbeidsgiverledelse, medbestemmelse og medvirkning, kompetanse og lønn/belønning. Boka Tid for forandring presenterer en rekke sentrale problemstillinger og erfaringer som er gjort gjennom disse prosjektene ute i kommunene. Det er lagt spesielt vekt på ansvarliggjøring og myndiggjøring, forholdet til profesjonene, ledelse og endringsprosesser.
Boka henvender seg først og fremst til arbeidsgivere og ledere, men også til de ansatte generelt, og til dem som er under utdanning med sikte mot en jobb i kommunesektoren.

Forlag Kommuneforl.

Utgivelsesår 2000