Theo Tanketroll

for sånn er det å være deprimert

av (forfatter) og Ingrid Kristine Hasund (illustratør).

Hertervig forl. 2018 Heftet

Theo er 8 år og på mange måter som alle andre gutter på 8 år. Det er bare det at Theo har et tanketroll. Et lite bøllete og rampete troll som dukker opp når han minst ønsker det, og lager vonde tanker. Vonde tanker som gjør Theo så trist og lei at de andre sier han er deprimert. I tillegg har har han en hemmelighet . Foreldrene krangler og vil ikke være kjærester lenger. De skal skilles. Tanketrollet sier det er Theo sin skyld. Det gjør det vanskelig å sove, spise og gjøre lekser. Alt er plutselig vanskeligere enn det pleier å være.Tristhet er en av de reaksjonene barn kan oppleve når foreldre går fra hverandre. For noen er dette en kortvarig reaksjon, for andre varer den lengre. Å være trist, av og til, er ikke farlig. Men tristhet kan være veldig vondt å kjenne på. For noen kan denne tristheten bli så stor, vanskelig, altoppslukende og lammende at det blir det man kaller en depresjon. En depresjon som barnet trenger hjelp til å komme ut av. Triste og deprimerte barn trenger voksne som er der for dem, og som er nysgjerrige på tankene og følelsene deres.

Boken om Theo Tanketroll gir et innblikk i noen utfordringer og tanker et barn og deres familie kan møte når barnet blir deprimert og familien er i endring. Dette er en informasjonsbok rettet inn mot barn som er triste og lei seg og som opplever samlivsbrudd - deres foreldre, venner og klassekamerater. Boken er full av påminnere og informasjon til voksenpersoner og like nyttig for poliklinikk, familiesenter, familiekontor, barnverntjenesten, kontaktpersoner i PPT, barnehager og skolen. Boken
gir en lett innføring i depresjon hos barn, og er et godt utgangspunkt for den gode samtalen med barnet om teamet.

Theo Tanketroll - for sånn er det å være deprimert er et bidrag til arbeidet med å bygge ned fordommer og øke forståelse og aksept - både hos voksne og barn.

Forlag Hertervig forl.

Utgivelsesår 2018