The public sphere

essays in honour of Karl-Otto Apel

av (redaktør).

Res publica 2008 Heftet

The book contains essays on philosophy, written as a tribute to the German philosopher Karl-Otto Apel, in gratitude of his lifetime's achievement in the service of thought. The essays are written by: Audun Østi, Jon Hellesnes, Håvard Nilsen, Einar Øverenget, Gunnar Skirbekk, Wolfgang Kuhlmann and Lene Auestad. The book also includes an essay written by Karl-Otto Apel.

Karl-Otto Apel er en verdensberømt filosof, med mangeårig forbindelse til Norge. Han var soldat under 2. Verdenskrig på Østfronten og opplevde krigens redsler på nært hold. Det ble en vesentlig filosofisk oppgave for ham etter krigen å bidra til å utvikle et bedre grunnlag for ordskifte, for kommunikasjon og åpenhet. Han er særlig kjent for sitt samarbeid med Jürgen Habermas, utviklingen av diskursetikken og sin mangeårige utveksling med den amerikanske filosofen Richard Rorty. Denne boken er en samling artikler av Norges fremste filosofer til ære for Apel, samt et bidrag fra Apel selv om begrepet sannhet.

Forlag Res publica

Utgivelsesår 2008