The Primal Blueprint

Primal Blueprint Publishing 2019 Heftet

Forlag Primal Blueprint Publishing

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9781939563477

Mark Sisson som er en pådriver for "The Primal Blueprint", et helhetlig helsekonsept som har forvandlet manges liv på det helsemessige plan til det bedre. Denne boken tar for seg ti urlover som forfatteren ser på som viktig for god helse, bl.a. riktig og rent kosthold slik genene våre har tilpasset oss til å spise, få nok med sollys, løft tunge ting, sove godt og nok osv. Selvom mye av dette var kjent stoff for meg, så var det greit med repetisjon og gjentakelse, selvom han gjentar seg en god del ganger i denne nokså tykke og innholdsrike boken.

Boken kan ses på som en bibel for den som har prøvd de fleste konvensjonelle dietter for bedre helse, men ikke klart det. Mark Sisson påpeker at dette ikke er en av mange i rekken, og han gir leseren inntrykket av at dette ikke trenger å være så vanskelig som mange synes en livsstilsforandring ofte er. Jeg er glad at Mark Sisson legger såpass vekt på riklig med sollys og stell av den biologiske klokken, ved å gå ut å få dagslys som det første man bør gjøre om morgenen. Mange kostholdsentusiaster glemmer bort denne viktige biten.

Selvom jeg er enig i det meste han legger fram på det helsemessige plan så er jeg ikke enig i det sterkt evoluosjonære fokuset boken bærer, selvom han innimellom, spesielt innledningsvis, fletter det inn som en fortelling med hovedpersonen Grok som bilde på selve urmennesket og så den moderne motsetningen som vi finner i Korg-familien. Litt underholdende blir det, men ikke helt troverdig for meg som tar et mer bibelsk ståsted på det historiske aspektet, som ikke er helt nøyaktig slik evolusjonshistorien påpeker, men til tider opp igjennom bibelhistorien og blant visse folkegrupper kan denne livsstilen, spesielt med tanke på kosthold ha vært rådende.
Jeg vil si at dette er en god oppslagsbok for den helsebevisste og den som innimellom trenger å finpusse litt på helsen sin. Men absolutt bra lesing for en som også ønsker en livstilsforvandling som faktisk fungerer.