The Narud collection

av (redaktør) og John Irons (oversetter).

Orfeus 2021 Innbundet

Boken presenterer en fantastisk samling i privat eie i Norge. Arkitekt Jørn Narud har bygget opp en helt unik samling gjennom mange år. Det er en samling med hovedvekt på norske samtidskunstnere som Kjell Torriset, Markus Brendmoe, Håkon Gullvåg, Jens Johannessen, Ulf Valde Jensen og Øyvind Svaboe. I tillegg noen flotte verk av COBRA-kunstnere som Asger Jorn og Carl Henning Pedersen og Alechinsky. Kjetil Røed skriver om det å samle på kunst, og trekker opp tråder i samlingen. Boken inneholder også en samtale mellom Narud og kunstrådgiver Truls Blaasmo. Tekstene er både på norsk og engelsk.

Tekstene er både på norsk og engelsk.
Rikt illustrert med over 120 verk presentert i en flott kunstbok i stort format.

"I virkeligheten er samlerimpulsen
noe vi alle uvegerlig har i oss,
enten vi er oss det bevisst eller
ikke."
Kjetil Røed

This book presents a fantastic private art collection in Norway. Architect Jørn Narud has assembled a stunning collection of modern Norwegian artists such as Kjell Torriset, Markus Brendmoe, Håkon Gullvåg, Jens Johannessen, Ulf Valde Jensen and Øyvind Svaboe. In addition to works by COBRA artists Asger Jorn, Carl Henning Pedersen and Alechinsky. The book is richly illustrated and presents about 120 works.
Kjetil Røed has written an essay which contemplates the concept of collecting and there is a conversation between Jørn Narud and the art advisor Truls Blaasmo.

«The impulse to collect is
something all of us inevitably
possess, whether we are
aware of it or not.»