Omtale fra forlaget
Like all of us, though few so visibly, Alan Greenspan was forced by the financial crisis of 2008 to question some fundamental assumptions about risk management and economic forecasting. No one with any meaningful role in economic decision making in the world saw beforehand the storm for what it was. How had our models so utterly failed us? To answer this question, Alan Greenspan embarked on a rigorous and far-reaching examination of how Homo economicus predicts the economic future, and how it can predict it better. Economic risk is a fact of life in every realm, from home to business to government at all levels. Whether we're conscious of it or not, we make wagers on the future virtually every day, one way or another. Very often, however, we're steering by out-of-date maps, when we're not driven by factors entirely beyond our conscious control. The Map and the Territory smartly updates our forecasting conceptual grid. It integrates the history of economic prediction, the new work of behavioural economists and the fruits of the author's own remarkable career to offer a thrillingly lucid and empirically based grounding in what we can know about economic forecasting and what we can't. The book explores how culture is and isn't destiny and probes what we can predict about the world's biggest looming challenges, from debt and the reform of the welfare state to natural disasters in an age of global warming. Alan Greenspan's approach, grounded in his trademark rigour, wisdom and unprecedented experience, offers a master class in economic decision making. Alan Greenspan was born in 1926 and reared in the Washington Heights neighborhood of New York City. After studying the clarinet at Juilliard and working as a professional musician, he earned his B.A., M.A., and Ph.D. in economics from New York University. In 1954, he cofounded the economic consulting firm Townsend-Greenspan & Co. From 1974 to 1977, he served as chair of the Council of Economic Advisers under President Gerald Ford. In 1987, President Ronald Reagan appointed him chairman of the Federal Reserve Board, a position he held until his retirement in 2006. He is the author of the number one International bestseller The Age of Turbulence.
Utgivelsesår 2013
Format Innbundet
ISBN13 9780241003596
EAN 9780241003596
Språk Engelsk
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
For en pageturner! Dette var mitt første møte med Houllebecq, og nå er jeg sulten på mer.
Houellebecq er en fascinerende forfatter med en fandenivoldsk direktehet, stor kunnskap og gode observasjoner. Så også i denne romanen.
Hovedpersonen er profesjonelt vellykket, men privat stakkarslig trist. Jed er benådet kunstner som nyskaper seg selv som kunstner gang på gang og treffer en kommersiell åre. Det ligger til rette for litt personlig lykke og veltilpassethet også, men han velger det vekk. De få personene Jed har kontakt med er alle sosiale utskudd, med profesjonell suksess. Som blant annet Michel Houllebecq.
Romanen er et kunstnerportrett, en nidportrett av det franske kultur- og forretningslivet og til tider også en politiroman.
Det er rom både for latter og refleksjon.
Denne vittige romanen retter et sardonisk blikk på dagens verden av kunst og litteratur. Flere virkelige personer dukker opp i boken, inkludert forfatteren selv, som blir brutalt myrdet midtveis. Til tross for finanskrisen kan livet være fantastisk på en materiell måte, men ensomhet og død er uunngåelig. Vel verdt å lese. (Lest 2014).
Som tidligere er dette en bok av Michel jeg ikke forstår. For meg ble den intetsigende. Fremdeles er forfatteren depressiv i sitt forfatterskap, men den blir verken spennende eller reflekterende. Nesten som jeg må lese den en gang til for å fatte hva forfatteren egentlig ønsker å formidle.
Et menneskeliv er som oftest ikke rare greiene, det kan oppsummeres i et ganske begrenset antall hendelser [...]
[...] alle teorier om frihet, fra Gide til Sartre, er bare moralforakt uttrykt av ansvarsløse ungkarer.
Dessuten hadde han vondt, han orket ikke mer, smertene var for sterke. "Gir de deg ikke morfin?" spurte Jed overrasket. Å jo, visst ga de ham morfin, så mye han ville, faktisk, de foretrakk at beboerne holdt seg i ro, men var vel det et liv, å være konstant i morfinens vold? Jo, det synes faktisk Jed, egentlig kunne man knapt ønske seg noe bedre liv, uten bekymringer, uten ansvar, uten begjær og også uten frykt, ikke så ulikt plantenes liv, der alt man gjorde, var å nyte solas og brisens moderate kjærtegn.
Seksualiteten er noe veldig skjørt, det er så vanskelig å komme inn i den, og så lett å komme ut.
"Klokka er ikke seks engang," sa Jed overrasket.
"Nei, det stemmer, jeg tror ikke det åpner før halv sju. Man spiser tidlig middag i dette landet, vet du, men det blir aldri tidlig nok for meg. Nå liker jeg meg best i slutten av desember, når det blir tidlig mørkt. Så kan jeg ta på meg pysjamas, ta sovemedisinen min og gå og legge meg med en flaske vin og en bok klokka fire om ettermiddagen. Det er sånn jeg har levd de siste årene. Sola står opp klokka ni; og så, når jeg har dusjet og drukket kaffe, er den nesten blitt tolv, så jeg må klare fire timer til med lys, dét får jeg stort sett til, uten altfor mange mén. (...)"
254 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketHer er det litt av hvert! Bøkene kommer litt hulter til bulter, og er ikke rangert. Det er vanskelig å gjenkalle i detalj hva som er årsaken til at jeg husker akkurat disse titlene som leseopplevelser utenom det vanlige. Det hadde absolutt vært plass til flere bøker på lista, og mange av titlene kunne utvilsomt vært bytta ut med andre, jeg ser blant annet at det er altfor få Dag Solstad-titler her. Dette er ikke et forsøk på å lage ei liste over tidenes beste bøker. Hadde jeg prøvd å lage ei slik liste, ville den sett annerledes ut.
Min liste over de ti viktigste romaner i Frankrikes litteratur
Som ansatt på bibliotek skriver jeg som regel en omtale av bøkene jeg leser. Her er titlene fra 2014.
Gode innganger til fransk litteratur, ifølge Sølvbergets Yngve B. Anda og NRKs Jostein Gjertsen. (Podcast fra Sølvberget)