The Hollywood Brats

den katastrofale historien om det største bandet du aldri har hørt om

av (forfatter) og Thor Arvid Dyrerud (oversetter).

Press 2022 Innbundet

Den katastrofale historien om det største bandet du aldri har hørt om.

I første halvdel av 1970-årene var The Hollywood Brats pionerer på den britiske glam- og punkrockscenen, og frontfigur Andrew Matheson forteller i denne boka levende om hvordan dette rockeeventyret utspilte seg - om slagsmål med Freddie Mercury på Marquee Club, hjemme alene-fest hos Cliff Richard og mye, mye mer - og om hvordan suksessen ble revet fra dem gjennom en serie uheldige omstendigheter, noe som blant mye annet involverte den engelske mafiaen.

Denne historien handler også om en norsk tenåring, som tidlig på 1970-tallet reiste til London for å søke lykken som musiker. Casino Steel var en hårsbredd fra å bli den britiske punkrockens fanebærer som Mathesons blodsbror i The Hollywood Brats. Denne boka er med andre ord også et stykke norsk rockehistorie.

Boka om The Hollywood Brats har blitt hyllet som en av tidenes beste rockememoarer, og den er utropt til «Årets bok» av britiske musikkmagasiner som Mojo og Uncut. Den har også blitt sammenlignet med kultfilmer som Withnail and I og Spinal Tap.

Forlag Press

Utgivelsesår 2022

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt person Hollywood Brats (musikkgruppe)

Godt gjort å skrive en bok om et band uten at en egentlig blir kjent med noen av bandmedlemmene, ikke engang fortelleren. Innimellom litt morsom, innimellom lite morsom. En klokkeklar toer på terningen.