The flaw & how to fix capitalism

Danor forl. 2018 Heftet

Målgruppen for The Flaw er økonomer, økonomistudenter, politikere og alle som er interessert i hvordan risiko, ansvar, økonomisk teori og praksis henger sammen. Boken er noe så sjeldent som en humoristisk og underholdende engelskspråklig roman, samtidig som den er en seriøs og innovativ lærebok i økonomi.

Leseren følger hovedpersonen, den spanske studenten Jorge, som i dagbokformat beretter om sitt møte med Handelshøyskolen i Bergen fra et nytt og forfriskende perspektiv. Her får både bergensere, byens næringsliv og høyskolen sine pass påskrevet med treffende ironi. Jorge oppdager etter hvert at ansvarsbegrensningen gir fundamentale svakheter i den nobelprisvinnende modellen han jobber med, og som igjen får han til å sette spørsmålstegn ved forutsetningene hele økonomifaget, og anvendeligheten av den rådende, nyklassiske økonomiske teorien. Dette er den meget seriøse siden ved boken, og romanformen er valgt som et pedagogisk grep.

Det sentrale og gjennomgående temaet i boken er å vise hvordan risikoskjevheten, som følge av ansvarsbegrensningen i aksjeselskapsformen, er ignorert av både samfunnsøkonomer og politikere, samtidig som den har enorme negative samfunns- og miljømessige virkninger. I bokens siste del viser Jorge hvordan det er mulig gjennom enkle, logiske grep i næringspolitikk og lovendringer å få økonomien til å fungere på en ansvarlig, bærekraftig, mer rettferdig og inntektsutjevnende måte - til glede for framtidens generasjoner.

Boken er en fiksjonsroman skrevet under pseudonym. Den virkelige forfatteren er økonom, finansinvestor og entreprenør. Navn, personer, steder og hendelser beskrevet i boka er produkter av forfatterens fantasi eller er brukt fiktivt.

Forlag Danor forl.

Utgivelsesår 2018