The Electric Wilderness

av (forfatter), Joel Ray (forfatter) og Robert Becker (forord).

Cassandra Publishing 1986 Heftet

Forlag Cassandra Publishing

Utgivelsesår 1986

Denne boken tar for seg en rettsak fra 1970-tallet som handler om elektrisitetens mulige negative virkninger på helsen. I rettsakens sentrum finner vi to erfarne forskere og eksperter innenfor feltet; Andrew Marino og Robert Becker mot en mektig kraftindustri som varter opp med seks advokater, mens Marino og Becker som ikke er like penge- og maktsterke kun får holdt seg til en.
Jeg har likt spillefilmer som omhandler forskjellige rettsaker, og dette er den første boken jeg kommer på som omhandler dette, og dette er sann dokumentasjon fra virkeligheten om hvordan strømselskapet gjør alt for å påvise at det ikke finnes noen nevneverdig helseskadelig risiko med 765000-volts høyspentlinjer med ikke ioniserende elektromagnetisk stråling som planlegges bygd, og som rettsaken handler om. Marino og Becker blir motarbeidet på alle mulige måter; latterliggjort, personangrepet, falskt anklaget, truet, og forskningen fra kraftselskapets side blir unngått, vridd og vendt på for å gi en best mulig fordel kraftselskapet.
Marino og Becker holder motet oppe selv om det koster både svette og tårer og de viser standhaftig til forskning gjort av både dem selv og andre innenfor feltet, som viser at selv lave nivåer kan føre til skader av biologisk omfang i levende organismer, både på planter dyr og mennesker. Vi leser om hvordan kraftselskap skjuler forskning til sin fordel og hemmeligholder dokumenter og annet relevant stoff som kunne avslørt dem raskere. Så dette er et spennende rotterace av en bok, men samtidig så får vi ikke et like dypt og beskrivende forklaring på personene involvert som jeg skulle ønske. Innimellom hadde det vært greit å få repetert litt hvem de forskjellige personene er. Heldigvis kjenner jeg til en del av arbeidet til Marino og Becker og kan til en viss grad føle med dem i den tøffe prosessen og rettsaken de stod i. Boken kan bli litt komplisert av og til men stort sett fikk jeg med meg helheten. Alt i alt en interessant bok om et emne som fortsatt i dag blir hemmeligholdt av mektige kraftselskaper, der store pengesummer står på spill hvis sannheten hadde kommet fram.