The complete illustrated novels of Jane Austen

volume 2

av (forfatter) og Hugh Thomson (illustratør).

Chancellor Press 2001 Innbundet

Sense and sensibility: Når faren dør må familien Dashwood forlate sitt bekymringsløse liv i Sussex og flytte til Devonshire. Her må de leve i enkle kår. Søstrene Marianne og Elinor opplever begge skuffelser i møtet med kjærligheten. Marianne viser sin sorg åpenlyst, mens Elinor ikke lar noen få ta del i sine følelser. Emma: Emma Woodhouse og hennes far hører med i byens lille krets av dannede, og Emma går en begrenset tilværelse i møte når hennes guvernante og fortrolige venninne forlater dem for å gifte seg. Det er imidlertid Emma selv som står bak guvernantens lykkelige valg. Hun har gjort det til sin oppgave å spille Kirsten Giftekniv for alle andre enn seg selv. Emma er både vakker, klok og rik, men hun er også bortskjemt. Hun finner stadig nye objekter som hun kan oppdra og pønske ut planer for og bryr seg lite om velmente råd fra mr. Knightley, hennes kloke venn og eneste verdige motstander. Northanger abbey: Romanen handler om den unge piken Catherine Morlands kjærlighet og vennskap. Catherine er oppslukt av litteratur, og hun møter det sofistikerte paret Henry og Eleanor Tilney, som inviterer henne til farens mystiske hus. Her opplever hun innbilte og virkelige farer, og hun lærer å skilne mellom bøkenes verden og det virkelige livet, og mellom falske og ekte venner.

Forlag Chancellor Press

Utgivelsesår 2001