Omtale fra forlaget
I denne boka retter erfarne lærere og forskere innenfor det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet i Norge søkelyset mot hvordan man kan utvikle relevans, mening og demokrati i fag- og yrkesopplæring. Boka er forankret i utdanningspolitiske spørsmål og utfordringer som er dokumentert i forskning på feltet og i nasjonale utredninger de siste ti årene, for eksempel frafall og bortvalg i yrkesfaglig utdanning, motivasjon, sammenheng mellom utdanning og arbeidsliv og relevant lærerkompetanse. Den gir gode eksempler på hvordan viktige undervisnings- og læringsprinsipper kan ivaretas i yrkesopplæringa, og den gir oversikt over sentral forskning på området. Gjennom flere kapitler presenteres nye studier innen det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet. Hensikten med boka er å belyse dagens praksis i norsk yrkesopplæring slik den oppleves av elever, lærere og lærerutdannere, og samtidig gi et forskningsbasert og faglig grunnlag for den videre utviklingen av yrkesopplæringen. Boka er relevant for lærere og studenter i yrkesfaglærerutdanningene og for praktisk-pedagogisk utdanning. Den er også relevant for forskere, lærere, instruktører i virksomheter, skoleledere og andre aktører i yrkesopplæringen. Kari Hansen er førstelektor i yrkespedagogikk ved program for lærerutdanning ved NTNU. Torlaug Løkensgard Hoel er professor emerita ved program for lærerutdanning ved NTNU. Grete Haaland er professor i yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2015
Format Heftet
ISBN13 9788245018110
EAN 9788245018110
Språk Bokmål
Sider 367
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket