Terje Wold

en terrier fra nord : biografi

Margbok 2013 Innbundet

Biografien Terje Wold - en terrier fra nord tar for seg en svært viktig person i det norske samfunn i forrige århundre. Terje Wold (1899 - 1972) er en av ytterst få som har innehatt ledende posisjoner i alle tre statsmakter i Norge, den utøvende, den lovgivende og den dømmende makt. Som justisminister var han sentral i regjeringen Nygaardsvold (1939 - 1945), etter krigen ledet han utenrikskomitéen på Stortinget i en turbulent og krevende periode (1945 - 1949), og deretter var han høysterettsdommer og senere høysterettsjustitiarius.
Biografien offentliggjør for første gang Terje Wolds sterke beretning fra dagene
8. til 13. april 1940 og kaster nytt lys over hendelsene. Den tar for seg barndom og utdanning, og gir innblikk i et politisk og samfunnsengasjert menneske. Wold var født i Evenes og vokste opp i Lyngen, Vadsø og Kirkenes. Han var sakfører i Vadsø og lagdommer i Tromsø før rikspolitikk og krig førte han rundt om i verden. En spennende og sentral figur i norsk samfunnsliv.

Forlag Margbok

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt person Terje Wold

Siden forlaget har gått konkurs, kan boka fåes av meg/forfatteren. Den sendes for kr 150. Skriv til Vidar Eng på epost vi-en@online.no eller på sms til 91162732.