Terapeutiske historier

historier som kan gi håp - skape kontakt med egne ressurser og indre styrke

Giutbok.no 2023 Innbundet

Terapeutiske historier
Historier som kan gi håp - skape kontakt med egne ressurser og indre styrke.

Terapeutiske historier er laget til barn, ungdom og voksne. Historiene bruker symboler og metaforer for å «snakke» til vår underbevissthet. De er underholdene og vanligvis korte nok til å holde på lytterens interesse. Selv om historiene setter søkelys på ulike utfordringer man kan møte i livet, har de et felles budskap om kjærlighet, muligheter, egen styrke og personlig vekst.
Historiene er delt inn i 12 kapitler.
- Historier som gir styrke
- Historier som gir styrke og kan redusere symptomer etter traumatiske opplevelser
- Historier som støtter opp under utvikling av sunne følelsesmessige reaksjoner, tenkning, oppfatninger, selvbilde og sosiale ferdigheter
- Historier som kan hjelpe barn og ungdom til å fortelle om traumatiske erfaringer
- Historier for utfordringer knyttet til foreldre og andre omsorgspersoner
- Historier for barn og ungdom som må avhøres eller vitne i retten
- Historier for barn som ikke har fulgt en vanlig utvikling
- Historier til hjelp for dem som opplever sorg
- Historier som kan gi hjelp til å sove og håndtere mareritt eller vedvarende frykt og fobier
- Historier for utfordringer relatert til skole og læring
- Historier for ungdom og voksne
- Moderne eventyr

Terapeutiske kan brukes individuelt, i familier og i gruppesammenheng. De kan brukes av terapeuter, lærere, rådgivere, foreldre, helsearbeidere og de de som arbeider i barneverntjenesten.
Gunhild Odland er spesialist i klinisk pedagogikk og har arbeidet mange år i psykisk helsevern for barn og unge. I mer enn 20 år har terapeutiske historier vært en viktig og mye brukt ressurs i møter med barn, ungdom og familier.

Forlag Giutbok.no

Utgivelsesår 2023