Terapeutens håndbok i emosjonsfokusert terapi

av (redaktør) og Jan Reidar Stiegler (redaktør).

Empty Chair Publisher 2024 Innbundet

I emosjonsfokusert terapi (EFT) lærer klientene å gjenkjenne når egne følelser gir god informasjon om egne behov og når de er kaotiske og ikke til hjelp. Gamle følelser fra vonde opplevelser i barneårene, som for eksempel skam og frykt, endres ved hjelp av adaptive følelser, som selvhevdende sinne, sorg og selvmedfølelse. Ved hjelp av en empatisk, påkoblet og aksepterende terapeut får klienten hjelp til å prosessere egne følelser. På denne måten er klienten bedre rustet til å reagere hensiktsmessig når det oppstår krevende situasjoner i livet.

I denne boken har Anne Hilde Vassbø Hagen og Jan Reidar Stiegler sammen med tjue andre EFT-terapeuter skrevet klinikknært og praktisk om alle grunnbetingelsene og intervensjonene i EFT. Forfatterne inviterer deg med inn i terapirommet og forklarer hvordan de jobber med ulike problemstillinger, som uoppgjorte forhold, selvkritikk og skam, vold, traumer eller når klientene stopper egne følelser, ikke har ord for følelsene eller blir overveldet av dem. Du får et innblikk i terapeutenes egne erfaringer med å lære seg metoden og hvordan de selv har erfart alliansebrudd eller stått i krevende terapeutiske situasjoner som at klienten ønsker å dø. Det er først og fremst arbeidet med individuelle terapiprosesser som er brettet ut i boken, men den inneholder også et kapittel om EFT parterapi og et kapittel om emosjonsfokusert ferdighetstrening for foreldre (EFST). Boken gir en grundig innføring i hvordan du kan forstå klientenes emosjonelle smerte, skape et godt arbeidsfokus i terapi og gjenkjenne markører for ulike typer intervensjoner.

Forlag Empty Chair Publisher

Utgivelsesår 2024