Tenkesport

de fire store : sjakk, shogi, go, xiangqi

Press 2016 Innbundet

I TENKESPORT legger stormester i sjakk, Simen Agdestein ut på en farefull ferd. Etter å ha innviet oss i sjakkens hemmeligheter, underlegger han seg nye brikker og regler. Mens sjakk spilles over hele verden, er tyngdepunktet for tenkesportens øvrige disipliner øst i Asia. Der er det shogi, xiangqi og go som er de store strategispillene.

Alle spillene har tålt tidens tann. Alle har røtter tilbake i tidlig middelalder. Og likhetstrekkene er mange. Det kjempes om konger, tårn, løpere og bønder, men i bunn og grunn handler det om å overliste motstanderen i åndelig gladiatorkamp. Hver av bokens fire deler avsluttes med et kommentert mesterparti fra spillets stjerner.

Her er ingen trøst å finne: Ingenting er overlatt til tilfeldighetene, flaks spiller ingen rolle, den beste vinner alltid. Men sikten åpner seg for den som vil lære verdens største strategispill av en av tenkesportens mestere.

Forlag Press

Utgivelsesår 2016