Tenkeboka

det blå hjertet

Uranus 2006 Heftet

Susanne er 8 år gammel da mammaen hennes dør av kreft. Susanne tegner og skriver om sorgen og savnet i tenkeboka, men også om de fine tingene hun har gjort sammen med mammaen sin.

Tenkeboka Det blå hjertet
Susanne har en mamma som er død. To dager før mamma døde begynte Susanne å skrive og tegne det som skulle bli Tenkeboka.

.Hva skal jeg gjøre uten deg? Hjelp jeg savner deg!. skriver hun i boka. Ved å tegne og sette ord på smerten sin, på sorgen og på lengselen etter mamma, har hun hjulpet seg selv.

Tenkeboka Det blå hjertet kommer rett fra Susannes hjerte. Ingen voksne har instruert henne, ingen har sagt hva hun skulle skrive. Dette er helt og holdent Susanne sine tanker.

Susanne og familien hennes ønsker at barn som har mistet mammaen eller pappaen sin, eller en annen de er glad i, kan finne støtte i Susannes tanker og erfaringer, og at de selv kan få hjelp til å sette ord på det de opplever.
Men også voksne som omgås barn som sørger, enten det er foreldre,
besteforeldre, lærere, førskolelærere eller helsepersonell, kan lære utrolig mye av Susanne sin bok.

Tenkeboka Det blå hjertet handler om et barns kjærlighet til en mamma som er død.

Forlag Uranus

Utgivelsesår 2006