Omtale fra forlaget
Hva er temperament, og hvilken betydning har det for barn og unges trivsel og fungering? Dette temaet belyses ut fra ulike vinkler i denne første norskspråklige boken om temperament hos barn og unge. Temperament kan bidra til å forklare ulikheter i barn og unges atferd og emosjonelle reaksjoner og danne et viktig utgangspunkt for miljømessig tilrettelegging og forebygging. På bakgrunn av dette har temperamentsbegrepet etter hvert fått betydning innen ulike pedagogisk-psykologiske miljøer. Åtte bidragsytere belyser temaet fra ulike vinkler: Innledningskapittelet gir et overblikk over temperament og bokens tematikk. Et historisk tilbakeblikk gir grunnlag for forståelsen av begrepet temperament i et pedagogisk-psykologisk perspektiv. Transaksjonsmodellen illustrerer hvordan temperament påvirker barns utvikling. Kartlegging av elever i norsk skole viser at temperament har innvirkning på sosial og faglig læring. Er det egentlig kjønnsforskjeller i temperament? Temperamentsbasert selvregulering er viktig for det å være «skoleklar». Stress hos barn og unge har sammenheng med medfødte temperamentskjennetegn. Kunnskap om temperament er nyttig i forebygging og planlegging i skolen. Temperament hos små og store barn er en aktuell pensumbok i barnehage- og grunnskolelærerutdanningen samt i utdanninger innenfor sosialfagene. Boken kan også være interessant og relevant for foreldre og andre som treffer barn og unge i privat eller yrkesmessig sammenheng.
Forlag Cappelen Damm akademisk
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788202717520
EAN 9788202717520
Språk Bokmål
Sider 148
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket