Temainnganger i praksis - norsk for yrkesfag

trinnvis beskrivelse av metoder og vurdering

av (forfatter) og Vibeke Sæther (forfatter).

Fagbokforlaget 2024 Heftet

Temainnganger i praksis – norsk for yrkesfag beskriver en tematisk organisert norskundervisning på yrkesfaglig linje på vgs. Forfatternes første bok, Temainnganger til norskfaget (2020), ga en introduksjon til en slik tilnærming til norskundervisningen. Denne boka viser hva en tematisk organisering kan innebære rent praktisk og didaktisk i norsk på yrkesfag. Den inneholder detaljerte undervisningsopplegg med utgangspunkt i følgende tema:MedborgerskapKritisk tenkningYrkeslivSpråk, makt og identitetSpråket som system og mulighetRelasjonerEksamen, tentamen og norskmappeMin ekspertiseBoka vil være til god hjelp for å skape en helhetlig og engasjerende norskundervisning som er relevant for elevene og deres framtidige yrkeskarriere. Den vektlegger norskfaget både som danningsfag og som et yrkesforberedende fag. Disse perspektivene drøftes i boka og gjenspeiles i de foreslåtte temaene. Boka har et eget kapittel om tilrettelegging i et mangfoldig klasserom.Anita Melvold er lektor i norsk og religion og etikk ved Thora Storm vgs. i Trondheim. Hun har en mastergrad i nordisk litteratur fra NTNU og har undervist i norsk siden 2008.Vibeke Sæther er lektor i norsk ved Thora Storm vgs. i Trondheim, med mastergrad i nordisk litteratur fra NTNU. Hun er mangeårig sensor og har jobbet for Udir med utvikling av kvalitetskriterier for læremidler i forbindelse med LK20.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2024