Tema- og prosjektarbeid i grunnskolen

teori og praksis

Gyldendal akademisk 2002 Heftet

Denne læreboka er ment som en hjelp for lærerstudenter og lærere til å bli bevisst uklarhetene som ligger i L97 (grunnskolens læreplan). Forfatteren legger vekt på tema- og prosjektarbeidets praktiske muligheter, og viser over førti eksempler på forskjellige opplegg fra 1. til 10. klasse som tilknyttes hovedmomentene fra obligatoriske fag i L97. I tillegg inneholder boka beskrivelse og drøfting av metoder for innsamling og presentasjon av lærestoff. Med litteraturliste, stikkordregister og liste over nyttige organisasjoner og institusjoner.

Boka tar opp tema- og prosjektarbeidets hva, hvordan og hvorfor. Den er ment som en hjelp for studenter og lærere til å bli bevisst tema- og prosjektarbeidets praktiske muligheter, og viser over førti eksempler på ulike opplegg fra 1. til 10.klasse. Hovedmomentene fra alle obligatoriske fag i L97 er knyttet til eksemplene. Boka inneholder også en fyldig beskrivelse og drøfting av de viktigste metodene for innsamling og presentasjon av lærestoff. «... ei nyttig bok for alle som arbeider i skolen. Forfatteren har på en utmerket måte klart å kombinere teori og praksis, og dermed gjort boka til ei brukerbok hvor en kan få både inspirasjon og ideer til tema og prosjektopplegg.» Lidvard Hytta, Norsk Skoleblad «... en bok til ettertanke. Deler av boka gir oversiktlig innføring, deler gir gode analyser og deler gir tankevekkende og inspirerende bidrag. Argumentasjonen bygges opp gjennom boka, slik at forståelsen av Hva er tema- og prosjektarbeod og begrunnelsene for Hvorfor ligger som tydelige premisser i bokas siste, mer praktiske halvdel.» Simon Michelet, Norsk pedagogisk tidsskrift

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2002