Tekstvurdering som didaktisk utfordring

av (redaktør), Lars Sigfred Evensen (redaktør), Frøydis Hertzberg (redaktør) og Hildegunn Otnes (redaktør).

Universitetsforlaget 2009 Heftet

5 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

Hvordan vurdere elevenes tekster? Tekstvurdering er et av de store temaene i skoledebatten. Denne boka gir svar.
Vurdering av elevenes arbeid er et virkemiddel for å nå målene i læreplanen. Men vurderingsarbeid omfatter langt mer enn bare sluttvurdering. Vurdering og tilbakemelding underveis i læreprosessen, ofte i form av tekstrespons, er en sentral side ved all skriveopplæring. I denne boken diskuterer noen av våre fremste forskere didaktiske utfordringer i arbeidet med å vurdere tekster. Boken gir både en oversikt over feltet og en rekke ulike eksempler på hvor sammensatt vurderingsoppgaven er: Formalismens plass i skriveopplæringen, samarbeid i skriveprosessen og målet for digital tekstskaping er bare noen av dem.

Dette er en faglig solid og forskningsmessig oppdatert bok for lærerstudenter, lærere og lærerutdannere om vurderingsproblematikk knyttet til både skriftlige og muntlige tekster.

Innhold:
1) Lars Sigfred Evensen: Vurdering av skrivekompetanse: En kompleks utfordring
2) Mari-Ann Igland: Ein ettertankens didaktikk: om forståinga av pedagogisk tekstkompetanse
3) Olga Dysthe og Frøydis Hertzberg: Den nyttige tekstresponsen - hva sier nyere forskning?
4) Kjell Lars Berge: Er fortolkningsfellesskap mulig å oppnå i skriveprøver?
5) Marit Allern: Mappevurdering - bidrag til en læringskultur i endring
6) Jon Smidt: Overgang. Skrivekulturer på ungdomstrinnet og i videregående skole
7) Sigmund Ongstad: Kan skriverutvikling planlegges?
8) Caroline Liberg: Skrivarprofiler över ämnesgränser
9) Sissel Lie: Samarbeid i skriveprosessen
10) Ellen Krogh: Potentialer og udfordringer i refleksionsskrivning
11) Laila Aase: Formalisme som støtte eller fallgruve i en danningsorientert skriveopplæring - det tradisjonelle dilemma
12) Norunn Askeland, Eva Maagerø, Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken: Den viktige skriveprøven. Tekstvurdering ved opptak til et forfatterstudium
13) Synnøve Matre: Vurdering av samtaletekstar som didaktisk utfordring
14) Hildegunn Otnes: Digital tekstskaping - hva er målet? - Kompetansemål, delmål, vurderingskriterier, kjennetegn

Bokdetaljer

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2009

Format Heftet

ISBN13 9788215014197

EAN 9788215014197

Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Dansk Svensk

Sider 164

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

5 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket

Du vil kanskje også like

  • "Beatles" av Lars Saabye Christensen
Alle bokanbefalinger for dette verket