Tekster om læring

av (redaktør), Pernille Mikkelsen (oversetter), Rikke Damkjær (oversetter) og Knud Illeris (oversetter).

Roskilde universitetsforlag 2000 Heftet

Boken inneholder 31 tekster som tilsammen gir en bred, variert og allsidig belysning av læringsteoriens mange områder og perspektiver. Tekstene spenner vidt fra Deweys berømte essay fra 1902 om barnet og læreplanen, til en rekke store navn som Vygotsky, Leontjev, Piaget, Erikson Rogers, Bruner og Ziehe. Hovedvekten er lagt på tekster fra 1990-årene. Boken gir leseren mulighet til å stifte bekjentskap med de viktigste læringsteoretikerne, og i tillegg få et innblikk i læringsteoriens mangfoldighet og forskjellighet. Har litteraturliste.

Tekster om læring er en tekstsamling redigeret af professor Knud Illeris, der har udvalgt og introduceret 31 danske og oversatte tekster, der belyser emnet læring ud fra en lang række forskellige opfattelser og indfaldsvinkler. Bogen indeholder klassiske tekster af bl.a. Dewey, Vygotsky, Leontjev, Erikson, Rogers og Piaget, der er nogle af århundredets store navne indenfor læringsteori. Størstedelen af bogens tekster er fra 1990'erne samt to helt nye artikler fra år 2000. Der er således tale om en tekstsamling, der kan give læserne mulighed for at stifte bekendtskab med en række væsentlige primærtekster og samtidig dækker en bred vifte af klassiske og aktuelle synspunkter på området.

Forlag Roskilde universitetsforlag

Utgivelsesår 2000