Teknologi og konkurransekraft

av (forfatter), Eivind Bøyum (forfatter), Arild Alf Danielsen (forfatter) og Gunn-Turid Kvam (forfatter).

Fagbokforlaget 1996 Heftet

Formålet med boka er å skape forståelse for og gi innsikt i samspillet mellom teknologi, økonomi, organisasjon og ledelse. For økonomi- og ingeniørstudenter, samt praktikere som medvirker i bedrifters utvikling. Med referanser og stikkordregister.

Boka Teknologi og konkurransekraft fokuserer på teknologiens evne til å skape konkurransefortrinn for bedriften. Forfatterne hevder det syn at bedriftsledelse må baseres på et bevisst forhold til teknologi. Dette innebærer at bedriften bør utvikle en teknologistrategi som skal spille sammen med bedriftens øvrige delstrategier - produkt, marked, personal og kapital. Lærebøker innen økonomi, organisasjon og ledelse er tradisjonelt lite opptatt av teknologi. Teknologi betraktes stort sett som en "black box". Målet med boken er å skape forståelse for - og å gi innsikt i - samspillet mellom teknologi, økonomi, organisasjon og ledelse. Eller sagt med andre ord: hvordan få bedriftens medarbeidere med ulik faglig bakgrunn til å arbeide ut fra et helhetlig perspektiv, hvor teknologi inngår som et sentralt element i utviklingen av bedriftens konkurransestrategier. Bedrifter vurderer bruk av teknologi i lys av hvordan teknologien f.eks. kan bidra til å utvikle mer effektive produksjonsprosesser, mer markedstilpassede produkter og bedre interne og eksterne relasjoner. Implementeringen av nye teknologiske løsninger fører ofte til behov for endringer av arbeidsprosesser og omlegging av organisasjon og arbeidsformer. Teknologiutvikling og organisasjonsutvikling må derfor gå hånd i hånd. Med bakgrunn i egen undervisningserfaring mener forfatterne at Teknologi og konkurransekraft vil være en nyttig bok for økonomi- og ingeniørstudenter. Forfatterne har også lang konsulenterfaring og mener at praktikere som medvirker i bedrifters utvikling og omstillingsprogram, vil finne nyttige tips i boka. Svein Linge Solberg er siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og er ansatt som førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, avd. for økonomisk-administrativ utdanning. Eivind Bøyum er utdannet sivilingeniør fra Norges Tekniske Høyskole og arbeider i dag for TERO SAFE AS. Han har også undervisningserfaring fra ingeniørhøyskolen. Arild Alf Danielsen har sin utdannelsesbakgrunn fra NKI Ingeniørhøyskole. Han er i dag HMS rådgiver og sikkerhetsleder i SINTEF. I tillegg har han lang undervisningserfaring. Gunn-Turid Kvam er utdannet siviløkonom og er dr.ing. fra Norges Tekniske Høyskole. Hun har siden 1987 vært forsker ved SINTEF Virksomhetsutvikling.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1996