Teatralitetens verden

barokk scenekunst hos Corneille og Molière

av (forfatter).

Tapir akademisk forlag 2002 Heftet

Gjennomsnittlig terningkast: 4.00 (1 terningkast.)

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Boken presenterer ti drama av Corneille og Molière som alle er typiske barokkverk: Den teatrale illusjon, Andromeda og Det gylne skinn av Corneille, Impromptu i Versailles, Ballett for muser, Det påtvungne ekteskap og Prinsessen av Ellis av Molière og Psyke av Corneille og Molière. Det dreier seg om dramatikk som er spennende og utfordrende for vår tid. Ved sin bevisste lek med litterære sjangrer og stilarter, og med sitt selvbevisste og omskiftelige uttrykk, appellerer disse dramaene direkte til moderne lesere og tilskuere. Boken inviterer både til nærkontakt med, undring over og kritisk vurdering av dette særegne blandingsdramaet.

Omtale fra forlaget

Teatralitetens verden presenterer ti drama av Corneille og Molière som alle er typiske barokkverk. De var lenge lavt ansett fordi de ikke respekterer klassisismens estetikk og regelverk. Imidlertid dreier det seg om dramatikk som er spennende og utfordrende for vår tid. Ved sin bevisste lek med litterære genrer og stilarter, og med sitt selvbevisste og omskiftelige uttrykk, appellerer disse dramaene direkte til moderne lesere og tilskuere. Det gjør også deres blanding av talt tekst, sang, musikk, dans, kostymer, kulisser, rekvisitter, scenebildeskifter, «maskiner», hydraulikk og illuminasjoner. Én viktig årsak til dette er utvilsomt at de har en rekke besnærende paralleller i postmodernismens multimediaverden. Selv den glitrende, men forødende og livspessimistiske overklassekulturen disse dramaene var en uløselig del av, har en rekke likhetspunkter med vårt vestlig-teknologiske konsumentsamfunn og dets mange illusjonsløse selvspeilinger, ironier og dekadenser. Slik postmodernismens metadramaer og -romaner ble til lek og lyst forprivilegerte «vest-mennesker» i 1980- og 90-årene, slik var disse Corneille- og Molière-dramaene estetiske fyrverkerier for 1660- og 70-tallets hoffelite. Denne boken inviterer både til nærkontakt med, undring over og kritisk vurdering av dette særegne blandingsdramaet. Like mye inviteres det imidlertid til deltagelse i fascinasjonen ved så spektakulære og grenseløse kunstuttrykk som dette vitterlig er. Hans Erik Aarset (f. 1945) er professor i allmenn litteraturvitenskap ved universitetet i Trondheim . NTNU. Foruten publikasjoner om det 20. århundres romankunst og dramatikk har han utgitt en rekke spesial-studier over 16- og 1700-tallets europeiske (særlig franske) litteratur. Hans siste bok før denne var Smerten, harmen . og kunstens smil. Marguerite Duras (Tapir Akademisk Forlag, Trondheim 2001).

Bokdetaljer

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2002

Format Heftet

ISBN13 9788251917360

EAN 9788251917360

Omtalt person Pierre Corneille Molière

Språk Bokmål

Sider 288

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 0 1 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket