Teater utenfor folkeskikken

nordnorsk teaterhistorie fra istid til 1971

Orkana 2004 Innbundet

Dette er en bok om teaterhistorien i Nord-Norge. Boken er delt i to. Første del forteller om teaterkulturen så langt tilbake som til istiden og fram til slutten på andre verdenskrig. Den andre er fra 1945 til 1971 da Hålogaland teater ble stiftet som det første profesjonelle teateret i denne landsdelen. Boken har litteraturliste, kort oversikt over historiske hendelser i årstall og et personregister.

Teater utenfor folkeskikken er første bind i den nordnorske teaterhistorie - fra istid til 1971. Dette er et verk fullt av gode historier, anekdoter, lødige fortellinger og ikke minst forteller forfatteren om en teaterkraft som i perioder har vært svært spennende og sterk i den nordligste landsdel. Eilertsen trekker linjene tilbake til Hellas, og setter begivenheter i Moskva, Berlin, København, Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Norge inn i en sammenheng. Materialet er preget av en stor detaljrikdom fra et sammensatt teatermiljø og viser at teater som opplevelse, fungerer like godt i Alta, Vardø, Vadsø og Kirkenes som i mange av de mer urbane strøk. I sentrum for teateraktiviteten i nord står byene Hammerfest og Tromsø, men etter hvert kommer også Bodø, Svolvær, Narvik og Harstad inn på teaterkartet. Etter 2. verdenskrig blir hele landsdelen trukket inn i teateraktiviteter. Boken følger den spennende kampen frem mot dannelsen av Hålogaland Teater med forfatteren Lars Berg som ankermann i dette arbeidet. Boken høstet strålende kritikker fra både presse og fagmiljø. Forfatteren Jens Harald Eilertsen har gjennom dette bokverket fortalt en viktig del av den kulturhistoriske skatten i Nord-Norge. Gjennom grundig dokumentasjon og stor innsikt i teatrenes indre liv, blir fortellingen om teatrene i landsdelen en levende historie. Scenekunsten har hatt stor betydning også for det øvrige kulturliv. Forfattere, musikere og billedkunstnere har alle vært involvert i teatrale aktiviteter i landsdelen gjennom historien. Bøkene er krydret med detaljer og fortellinger om de fleste forestillingene fra profesjonelt miljø. De er rikt illustrert med bilder, plakater og tegninger.

Forlag Orkana

Utgivelsesår 2004