Omtale fra forlaget
Selv om det i Norge arbeides med drama og teater i barnehagen og alle skoleslag, finnes det til nå i liten grad forskningsformidling som i sammenheng dokumenterer arbeidsformer og betydning for deltaker og tilskuer, og som svarer konkret på hva estetiske praksiser gjør i en utdanningskontekst. Artiklene i Teater som danning presenterer forskningsbidrag som alle undersøker estetisk danning gjennom arbeid med teater. Boken er i seg selv et resultat av en kollektiv danningsprosess. En fagseksjon har gått sammen om ett felles mål: å dokumentere og reflektere forskningsmessig egen undervisning og egne prosjekter i en periode. Samlet bidrar kapitlene i denne antologien til ny kunnskap om teaterpraksis og dens didaktisk-pedagogiske potensial i lærerutdanningen spesielt og i det offentlige danningsprosjektet generelt. Kari Mjaaland Heggstad er dosent på Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon ved Høgskolen i Bergen. Bjørn K. Rasmussen er er professor på Institutt for kunst- og medievitenskap ved NTNU. Stig A. Eriksson er professor på Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon ved Høgskolen i Bergen. Teater som danning inngår i det strategiske forskningsprogrammet Kunstfagdidaktikk – didaktikk på kunstfagas premissar 2009–2015 ved Senter for kunstfag, kultur og kommunikasjon (SEKKK), Høgskolen i Bergen, Avdeling for lærerutdanning. «Bogen opfylder et overordentlig vigtigt behov for en moderne, redelig, videnskabelig tilgang til 'drama-området' med en passende vægtning af teori og praksis» Mads Thorkild Haugsted, Aarhus Universitetet
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2013
Format Heftet
ISBN13 9788245014624
EAN 9788245014624
Språk Bokmål
Sider 194
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket