Teater blir kunst

om dannelsen av et moderne publikum og teater i Trondheim på 1800-tallet

Tapir akademisk forlag 2009 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken tar for seg teatervirksomheten ved Trøndelag Teater på slutten av 1800 tallet - en utvikling som resulterte i at Trondheim ved forrige århundreskifte fikk et moderne publikum og teater. Boken gjengir anmeldelser, innlegg og debatter om teateret. Har litteraturliste og register.

Denne boken tar for seg den mangfoldige teatervirksomheten ved Trøndelag Teater på slutten av 1800-tallet - en utvikling som resulterte i at Trondheim ved forrige århundreskifte fikk et moderne publikum og teater. I en periode i teaterets historie sto omreisende teaterselskaper for byens teatertilbud. Deres virksomhet skiftet karakter etter hvert som Trondheim ble et geografisk midtpunkt med jernbaneforbindelse til landets hovedstad og Sverige, samt regelmessig dampskipsforbindelse både sør- og nordover. Sesongene ble utvidet, flere selskaper ankom, repertoaret skiftet oftere, og skuespillerne var både danske, svenske og norske. Samtidig foregikk det store endringer på scenen og i salen. På scenen ble virksomheten profesjonalisert etter hvert som underholdningsaspektet ble nedtonet, og forestillingene ble i sterkere grad fremstilt og opplevd som kunst. Denne overgangen foregikk parallelt med gjennomgripende endringer blant publikum. Fra å være et bredt sosialt sammensatt publikum, overtok borgerskapet i økende grad salen, samtidig som den nye arbeiderklassen fikk "opplæring" som teaterpublikum. Boken gir et unikt tidsbilde ved at den gjengir anmeldelser, innlegg og debatter om teateret fra siste halvdel av 1800-tallet.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2009