Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken presenterer ni vestlige tenkeres systematiske forståelse av pedagogikken. Den starter med å gi et bilde av antikkens oppdragelsessyn med pythagoreerne, Sokrates, Platon og Aristoteles. Deretter går boken over til renessansen og opplysningstiden, og Comenius og Rousseaus forestillingsverden. Spennet fra modernitet til tidlige postmoderne oppfatninger representeres av Pestalozzi, Makarenko og Dewey, og med Freire utvides horisonten til også å inkludere utfordringer i den tredje verden. Boken inneholder i tillegg et kapittel der viktige sider ved de normative og materielle vilkårene for dagens norske skole drøftes. Boken er beregnet på lærere i grunnskolen og den videregående skolen. Har litteraturliste og register.
Omtale fra forlaget
Boken presenterer ni vestlige tenkeres systematiske forståelse av pedagogikken. Den starter med å gi et bilde av antikkens oppdragelsessyn med pythagoreerne, Sokrates, Platon og Aristoteles. Deretter går boken over til renessansen og opplysningstiden, og Comenius og Rousseaus forestillingsverden. Spennet fra modernitet til tidlige postmoderne oppfatninger representeres av Pestalozzi, Makarenko og Dewey, og med Freire utvides horisonten til også å inkludere utfordringer i den tredje verden. Boken inneholder i tillegg et kapittel der viktige sider ved de normative og materielle vilkårene for dagens norske skole drøftes. Boken er beregnet på lærere i grunnskolen og den videregående skolen. Har litteraturliste og register.
Forlag Oplandske bokforlag
Utgivelsesår 2006
Format Innbundet
ISBN13 9788275181297
EAN 9788275181297
Serie Svaleserien
Språk Bokmål
Sider 318
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket