Tallenes tale 2001

perspektiver på statistikk og kirke

av (redaktør) og Stiftelsen kirkeforskning (utgiver).

Tapir akademisk forlag 2002 Heftet

Rapporten presenterer og kommenterer aktuell statistikk som bidrar til å kaste lys over religiøst og krikelig liv i dagens norske samfunn.

I rapporten presenteres, analyseres og kommenteres ulike typer data som på forskjellig vis kaster lys over religion og moral i det norske samfunnet rundt århundreskiftet. Det tematiske tyngdepunktet ligger i tre artikler som alle omhandler ungdom og moral. Forfatterne drar veksler på ulike datakilder og har ulike tilnærminger til tematikken. Aktuelle spørsmål er: Står vi overfor et generasjonsskifte i synet på moral, og dermed overfor et endret moralsk klima? Er det hold i teser om moralsk forfall? Vil dagens unge nærme seg de eldres moralsyn etter hvert som de selv blir eldre? Representerer ungdommen en ny og kvalitativt annerledes moralsk tenkning enn den eldre garde? Ellers spenner rapporten over et vidt spekter: I en av artiklene gis en bred orientering om KOSTRA-tenkningen. Denne er godt kjent i det kommunale og fylkeskommunale Norge og handler om den årlige innrapporteringen av økonomi- og tjenestedata. Artikkelen toner ut med konsekvenser av KOSTRA-tenkningen for innrapportering av virksomheten i kirkelig sektor. I én av artiklene presenteres resultater fra den omfattende evalueringen som er gjort av prosjektet Jubileum 2000, den felleskirkelige mark-eringen av året 2000 e.Kr. For øvrig inneholder rapporten en rekke analyser av data fra «levekårsundersøkelsen» blant prester, som ble gjennomført 1999 på initiativ fra Stiftelsen Prest i Arbeid. Som vedlegg presenteres en rekke tall fra NSDs kirkedatabase . på kommunenivå. Bidragsyterne er: forsker Pål Ketil Botvar, prosjektleder Tore Eig, forskningsassistent Cathrine Hansen, professor Ottar Hellevik, forsker Morten Huse, professor Harriet Bjerrum Nielsen, professor Monica Rydberg, rådgiver Paal Sand.

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2002