Taleskriverhåndboken

Forlag1 2007 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Boken gir et systematisk innblikk i talerskriverprosessen, og inneholder råd for personer som arbeider med eller har behov for å mestre taleskriving. Har litteraturliste.

Talen som tekst skiller seg i alt vesentlig fra andre tekster. Den har ingen litterær verdi, skal bare høres og ses, ikke leses. Nesten sanses, luktes og føles som et fysisk fenomen. Det var Churchills målsetning. Mange tror at god prosa er godt nok, men det er langt fra tilfellet. Derfor har taleskriveren en viktig og krevende rolle. Denne rollen går ut på å styre veien fra vedtaket om at en ytring skal finne sted, til at den finner sted. Dette er taleskriverprosessen. Mange rolleinnehavere er ikke fornøyd med iscenesettelsen, de savner struktur, metode og oppsamling av erfaringer og kompetanse innen faget. Det vi kan kalle en taleskriverkultur finnes i dag i departementer, i kommuner, i frivillige organisasjoner og store bedrifter - og vil er på vei inn i stadig flere private og offentlige virksomheter i Norge. I USA er utfordringene store både for ledende politikere og toppledere i næringslivet. Ingen av dem vil ikke kunne klare seg uten taleskrivere og en taleskriverkultur. Hva har Ronald Reagan, Charles de Gaule, Bill Clinton og Einar Gerhardsen til felles? De har alle holdt mange offentlige taler. Det som skiller dem, er at Reagan, de Gaule og Clinton hadde en hær av medhjelpere rundt seg, Einar Gerhardsen måtte som oftest klare seg selv. Men de lyktes alle tre som talere. Einar Gerhardsen var den første i Norge som forsto utnyttelsen av TV som medium og at TV hadde forandret våre opplevelser av omverdenen. Han ble kalt for "Landsfaderen". En kraftfull metafor, forbeholdt en talefør og folkekjær politiker som forsøkte å favne bredest mulig. Det var slik han framsto både som folketaler i tradisjonell forstand og det var slik har greide å framstå i det mindre og nye formatet, fjernsynet. Dette viser at en kritisk utfordring for taleskriveren er å kjenne og mestre det mediet eller den konteksten talen skal plasseres inn i. Ved siden av å gi et systematisk innblikk i taleskriverprosessen, bringer denne boken mange gode råd for personer som arbeider med eller har behov for å mestre taleskriving. Den har følgelig stor bruksverdi på dette området.

Forlag Forlag1

Utgivelsesår 2007