Tales of a Female Nomad

Living at Large in the World

Crown Publishing Group (NY) Hardcover

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Crown Publishing Group (NY)

Format Hardcover

Rita (det føles helt unaturlig å kalle henne noe annet etter å ha lest boka) lever et såkalt priviligert liv i Los Angeles, med selskaper fulle av kjendiser og glamour. Men når ekteskapet bryter sammen etter at barna har flyttet hjemmefra innser hun at det endelig ikke er noe som stopper henne fra å gjøre det hun alltid har ønsket; reise og bo og oppleve fremmede land, kulturer og folk.

Boka er en velskreven fortelling om hennes utvikling som kvinnelige nomade og om stedene og menneskene hun blir kjent med underveis. For alle med vagbond-innstinkter er det en bok å fortape seg i. Å kopiere henne i virkeligheten er nok urealistisk for mange, hun har en fast inntekt på 10-15 tusen dollar i året fra barnebøker hun har skrevet, ikke mye her i vesten, men nok til å leve rimelig greit i de landene hun besøker. Det kan dermed skape frustrasjon for de som reellt ønske å gjøre som Rita. Selv er jeg såre fornøyd med å lese om opplevelsene, vel er jeg glad i å reise, men jeg liker å være hjemme også, jeg trenger en base, ikke minst et sted å ha alle bøkene mine og jeg ville bare blitt frustret om jeg skulle bo i en koffert over lengre tid.

Men det er jo bra, da, at slike bøker som dette lar meg reise over hele verden uten å forlate godstolen.