Talar Norden med kluven tunga?

drottningen, ministern och alla vi andra om den nordiska språkgemenskapen

av (forfatter) og Johannes Jansson (illustratør).

Nordisk ministerråd 2012 E-bok

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Varför kan man inte prata svenska i korvkön en fredagsnatt i Helsingfors utan att få på käften, trots att svenskan är ett officiellt språk i Finland? Drottningen, ministern, nobelpristagaren och den unga chefredaktören har alla ett intensivt förhållande till språket. I den här boken berättar de - tillsammans med en rad andra språkentusiaster - om hur språket format deras liv, både privat och yrkesmässigt. Språk berör, engagerar och provocerar. Och makten ligger i språket. I dag har islänningar och finnar enbart tillgång till översatt och tolkat material om de inte lärt ett skandinaviskt språk. Innebär språkhanteringen i det nordiska samarbetet att vi får ett demokratiskt underskott? Och hur påverkas vi i dag av alla traditioner och av den accelererande förändringen - globaliseringen? Är det en fråga om generationsgränser - vill de unga i Norden hellre tala engelska än norska? Det är några av frågorna som denna bok kommer in på. Bokens författare har ett förflutet som journalist i den svenska medievärlden och har tidigare varit kommunikationschef vid Nordiska ministerrådet och Nordiska rådet.

Forlag Nordisk ministerråd

Omtalt sted Norden