Tabber, tull og tankesurr - siden sist

norske ledere og politikere i manesjen 2001-2004

av (forfatter) og Magne Lerø (forfatter).

Næringslivets forl. 2005 Innbundet

Boka inneholder sitater og uttalelser norske ledere og politikere har kommet med i perioden 2001-2004, og forfatterne gjennomgår og kommenterer ting som Røkkes pengebruk, Bård Tufte Johansens kyllingstunt og Norges forhold til USA.

Vår historie begynner 11. september 2001. En minnerik dag. Det var også denne dagen vi våknet opp med et flertall som hadde gitt den sittende regjering fyken og vi fikk regjeringen Bondevik II - regimet som ga oss en ny røykelov, to nye kriger å slåss i, en forfriskende krangel om kvinner i næringslivet, en fiskeriminister som ikke var klar over at han ikke var mormoner, en kulturminister som ikke var klar over at hun ikke kunne synge, en forsvarminister med ni liv, en pianospillende LO-provokatør, en kommunalminister på trampoline. Og de regjerte og regjerte. Samtidig raste Kjell Inge Røkke rundt som tvilsom kystskipper, RimiHagen og Heyerdahl drev brytekamp i Orkla, Hareide var i helvete, Mæle surret med kilten, Carl Ivar rensket ut alle simonsene og Hegnar raljerte i Kapital og Anne Holt truet med å stille opp i bare truse og BH i Storgata i Tromsø.
De er her alle sammen..

Vi misforstår så godt det lar seg gjøre, vrenger og vrir på uttalelser, forstørrer tabber og overdriver uklarheter - i all vennskapelighet.
En aldri så liten historiebok om tullet og tabbene norske ledere har forsynt oss med siden stortingsvalget 2001.

Dag Håkon Hellevik er journalist og Magne Lerø er ansvarlig redaktør i Ukeavisen Ledelse

Forlag Næringslivets forl.

Utgivelsesår 2005