Tårer uten stemme

når barn er blant de som sørger

av (forfatter) og Kari Hepsø (oppleser).

Kabb 1997 Kassett

Boken handler om hvordan voksne kan kan komme barn som sørger i møte. Forfatteren tar for seg emner som åpenhet i sorg og kriser, barn og begravelser, om å se de døde, når barn skåner sine foreldre, om tause barn og og om sorg ved skilsmisse.

Forlag Kabb

Utgivelsesår 1997

Format Kassett

Der hvor barna ikke får informasjon, der tar fantasien over. Fantasiene er ofte verre enn virkeligheten.

Det vi investerer av tid, nærhet og åpenhet sammen med barna nå, også rundt smertepunkter og tap, det kan de høste frukter at resten av livet. Det er mye vi bruker tid og krefter på som ikke har de perspektivene.

Vi reagerer, føler og handler også på grunn av det som har skjedd i livet tidligere. Det ligger lagret i vårt indre og har stor betydning for hvordan vi opplever ulike dager. Noen ganger er det langt borte, andre ganger kommer det over oss som en bølge.

Det vi vet, er at våre reaksjoner i møte med nye tap og kriser er nøye forbundet med hvordan vi har bearbeidet og gjennomlevd tidligere tap i livet. Allerede tidlig danner vi mønstre for hvordan vi opptrer i ulike situasjoner. Det gjelder også i møte med sorg og kriser.

Fra vi er små, lagrer vi det som skjer med oss i vår personlighetsbagasje. Der ligger seire og nederlag, skuffelser og gode opplevelser. Der lagres det som gjør oss utrygge og sikre.